KRÖNIKA
Hur många val och möjligheter vill vi egentligen ha när vi handlar vin? När jag pratar med vinvänner är det många som känner en accelererande frustration. Nog var det enklare förr. Innan Sverige gick med i EU 1995 var allt som hade med alkohol att göra monopol. Statliga Vin & Sprit skötte allt av inköp och produktion av alkoholhaltiga drycker. Systembolaget stod för ensamrätten att sälja till dem till folket. Det fanns något hundratal viner.
Enklare, javisst. Men också rejält tråkigt och förutsägbart. Idag har pendeln slagit över åt andra hållet. Vinutbudet är helt fantastiskt. Det finns viner i alla stilar, gjort på alla druvor, från alla länder i alla färger. Men. Allt detta blir också förbryllande och förvillande för vanliga vindrickare jag pratar med. Vad ska man välja av de 12 800 vinerna?
Jo, jag vet att många tar till sig mina tips som en räddning i vindjungeln. Problemet är bara att jag ofta tipsar om vin i tillfälliga sortiment – eller rekommenderar ett bra vin som sedan plötsligt försvinner. Systembolagets intrikata system för vilka viner som får stanna på hyllorna och vilka som åker ut är nästan omöjligt att förstå.
Och då ska du vet att jag i princip aldrig rekommenderar den flod av viner i flaska och box med snarlika etiketter – ofta svarta med text i rött och guld – och nästan identiskt innehåll. Systembolaget gör det verkligen inte lätt för Sveriges vinkonsumenter. Jag får höra av allt fler att de ger upp och köper sitt vin efter prisklass och hur snygg etiketten är.
Systembolaget måste tänka om rejält.
Var finns då felet? Ja, dessvärre måste jag påstå att det är ett monopolfenomen. Som monopol har nämligen Systembolaget ett ansvar att inte diskriminera någon producent från i synnerhet i Europa. Dörren till Systembolagets fantastiska butiksnät står öppen för alla. Många tar snabbfilen genom beställningssortimentet som Systemet tvingats skapa på grund av sitt monopol. Med en slant från producenten går det snabbt att sig in på hyllorna – det är bara att betala för vintipsmejl eller pumpa på med annonser i media. Samtidigt får inte Systembolaget gynna ett vin eller importör. Lyckas ett vin bli en succé – ser monopolet snabbt till att det finns tio snarlika kopior.
Där har du Systembolaget dilemma – och din frustration – i ett nötskal. Kort sagt: Systembolaget måste tänka om rejält. Men frågan är hur det ska gå till? Staten är ju fortfarande livrädd för att ens våga luckra upp monopolet det minsta.
(Allt om vin nr 1 – 2021)