Världen dricker mer och mer bubbel som inte är gjord i Champagne. Trots detta ökade försäljningen av den ädla franska drycken med över en och en halv procent 2022 jämfört med året innan.
Det går bra nu i Champagne. Och ännu bättre när det verkligen finns skäl att skåla i världen.
– Som den populäraste drycken när man vill fira något blev champagne det naturliga valet när så många ville glädjas över att pandemin äntligen var över, förklarar David Chatillon ansvarig på Union des Maisons de Champagne.
Totalt såldes det 2022 fler flaskor champagne än på femton år – in alles 326 miljoner flaskor. Värdet översteg för första gången sex miljarder euro (cirka 67 miljarder kronor). 2021 handlade det om 5,5 miljarder euro.
Champagneframgångarna beror helt på exportmarknaden. Där ökade försäljningen med 4,3 procent till 188 miljoner buteljer. Den inhemska försäljningen minskade med hela 1,7 procent. Nu står exportmarknaden för nästan sextio procent av den totala försäljningen. Snittökningen av försäljningen blev 1,6 procent jämfört med 2021.