Ett analysföretag i Kalifornien har gjort en omfattande studie av världsmarknaden för alkoholfria viner. Resultatet visar att intäkterna växer med cirka tolv procent per år – och förväntas stiga till 2,48 miljarder euro (nästan trettio miljarder kronor) år 2030. Kanske ännu mer om produktionstekniken förbättras mer än förväntat.
Marknadsanalysen är gjord av Kalifornienföretaget Meticulous Research. I undersökningen ingick de ledande producenterna av alkoholfria viner i världen: Torres (Spanien), Giesen Group (Nya Zeeland), Sutter Home (USA) och Pierre Chavin (Frankrike). De tyska producenterna Schloss Wachenheim, Carl Jung och Weingut Leitz ingick också i studien.
I år förväntas de globala intäkterna för alkoholfria viner uppgå till cirka 1,25 miljarder euro (cirka 14,5 miljarder kronor). Mousserande vin dominerar försäljningen med nästan 83 procent. Cirka 62 procent säljs via detaljhandeln. Europas marknadsandel uppgår till 605 miljoner euro, eller 48,5 procent. Under de kommande åren förväntas den högsta tillväxttakten i Nordamerika.
Analysföretaget menar att grunden i tillväxten handlar om förändrade konsumtionsmönster mot hälsosammare alternativ tillsammans med ökad acceptans för alkoholfritt vin i olika religioner, kulturer och sociala miljöer. Detta senare kunde jag själv konstatera vid en resa i Egypten där man pratade en hel del om alkoholfritt vin som en dryck för muslimer.
Man konstaterar också att en framgångsfaktor är att smak och arom nu blivit så mycket bättre – samtidigt som metoderna för att avalkoholisera vin har blivit billigare.
En bit på vägen – det finns fortfarande mycket att göra på den fronten. Läs här.