PR-byrån Food & Friends har för artonde året i rad gjort en trendspaning inom matbranschen. Temat för 2022 är ”Back to forward” Spaningen fokuserar på att vi lämnar pandemin bakom oss och siktar framåt igen – inte oväntat.
Här är det fem huvudpunkterna i trendspaningen – enligt Food & Friends spaningsledare Lennart Wallander.
Maten som skyddar oss
En direkt följd av pandemin är att man vill kunna äta sig till immunitet. En amerikansk undersökning visar att sex av tio söker livsmedel som boostar deras immunförsvar. Där ser vi mängder av produkter i dagligvaruhandeln som lovar just detta, både i mat och dryck.
Effektivare restauranger
För restaurangbranschen post-corona spås sådant som tidigare varit otänkbart. Att ersätta menyer med QR-koder är ingenting unikt, men det kommer att växa ännu mer. Svinnappen Karma öppnar till exempel för teknik som kan få restaurangen att servera trettiofyra procent fler med samma personal. Nu blir också robotarnas intåg i restaurangbranschen verklighet – på riktigt.
Mer sociala medier
Användningen av sociala medier har under pandemin ökat med sju procent. Restaurangerna förväntas leverera ännu mer upplevelser i linje med detta med delningsbara upplevelser. Den brittiska cafékedjan EL&N lovar exempelvis ”The most instagrammable café in the world”. Ett annat tecken på den ökade närvaron på sociala medier är att TikTok har skapat system för att fysiskt leverera den mest trendande maten.
Rädda världen
Efter drygt ett år långt fokus på egenhälsa är det nu dags att börja engagera oss i större frågor igen – nämligen miljön. Det blir mer fokus på förpackningsmaterial och flera tecken på att den cirkulära ekonomin börjar komma på plats. Exempel är Kleen Hub i Danmark som driver återanvändningen av kaffekoppar. De planerar för en expansion i Sverige 2022.
Mer smak och aktivitet
Nu är det slut på de milda klassiska smakerna från husmanskost och comfort food. Nu hungrar vi efter nya och större smakupplevelser. Vi ser mängder av nya röda heta såser såsom Chili Crunch och Hot Honey. Vi vill också maxa upplevelserna när vi går på restaurang efter mer än ett års hemmasittande. Aktiviteter såsom biljard, pilkastning och shuffle board ökar stort.