De tio viktigaste vintrenderna 2025

Vinvärlden 2025 kommer att utvecklas  – liksom alla år tidigare – men nu efter pandemin är det tydligt vilka trender som har fastnat och som kommer att utvecklas och fördjupas under de närmaste åren.

Här är min tolkning utifrån några internationella trendanalyser.

1. Mer vitt vin i världen

Populariteten för vitt vin stiger för varje år. Idag är det fler som dricker vitt än rött vin globalt. Enligt OIV (International Organisation of Vine and Wine) står vitt vin för 43 procent av den globala konsumtionen idag. Mesta ökningen är i USA och bland yngre.

2. Miljövänlighet efterfrågas av allt fler

Med större medvetenhet blir etik och hållbarhet allt viktigare i valet av vin. Ekologiska, biodynamiska och veganska certifieringar blir mer efterfrågade.

3. Naturviner blir mainstream

Naturligt framställda viner utan tillsatser, ofta kallat non intervention wines, är inte längre en religiös övertygelse – där smak och doft var underordnat. Nu handlar det om att göra rena och tillgängliga viner utan konstigheter med modern teknik.

4. Lågalkohol-viner vinner vänner

Viner utan alkohol eller med begränsad volymprocent blir allt populärare av både hälso- och nykterhetsskäl. NOLO (NO or LOw alcohol) har blivit ett begrepp internationellt. Fler och bättre tekniker gör att smak och karaktär kan bibehållas.

5. Gamla druvor skapar nya stilar

Ofta okända inhemska druvsorter gör comeback när både vinmakare och konsumenter letar efter nya unika och autentiska upplevelser. Inte sällan har druvorna också egenskaper som gör dem mer tåliga mot klimatförändringar.

6. Det klassiska kommer tillbaka

Med ökat intresse för autencitet och trygghet vinner ofta de gamla klassiska regionerna över de mindre klassiska. Bra Bordeaux, Bourgogne, Rhône, Rioja, Toscana och Mosel är några exempel på vinnare i längden.

7. Vinvänner betalar mer för bättre vin

Allt eftersom lågpris-viner blir tekniskt sett bättre, men allt mer ointressanta, söker sig allt fler till prisnivåer där vinerna har ett tydligt ursprung när det gäller druva, växtplats och producent.

8. Varumärken blir viktigare

Varumärkeslojalitet växer i  de flesta vinkategorier. Man kan lita på att ett ikoniskt namn på ett vin ett skapar en automatisk köptrohet.

9. Storytelling bygger intresse

Har man som producent ännu inte skapat ett ikoniskt varumärke blir det allt viktigare att bygga en story kring sitt vin. En bra historia kan skapas kring allt från vingården och familjen, till druva och produktionsmetod.

10. Vinerna kommer tala för sig själva

Konsumenter kommer att uppskatta mer avancerade smaker hos ett vin – utan att det måste förklaras. Vindrickarna kommer ha mer självförtroende att gilla ett vin utan att någon besserwisser måste förklara varför det är så gott.

Denna artikel är delvis baserad på en trendlista från Sommelier Business.

Här kan du läsa den.


Fler nyheter

Screenshot
Vinleverantören Iconic Wines har nyligen lanserat vinet Hilma af Klint Light Orange. Detta utan tillstånd från stiftelsen Hilma af Klints…
2 Gårdsförsäljning K-berg entré
Besöksrekord och stor ökad omsättning har gett de svenska gårdsförsäljarna både nya inkomster och lite huvudbry. Ska vinet räcka? Sedan…
3 CGC-25-toppbanner-titel
Inbjudan i samarbete med Circular Gastronomy  Nu är det slutspurt i sökandet efter idéer som gör restauranger mer cirkulära. Juryn…
5 David Sundin kokbok-titel
En lysande idé, enligt mig. Om man inte kan skapa egna nya recept kan man ju alltid låna av dem…
Screenshot
Plötsligt är hösten här – och vi dricker lite annorlunda viner. Här kommer fem viner som passar både till sjömat…
6 Queen-gruppen-titel
Snart har varenda popgrupp med några listettor ett eget vin. Men inte supergruppen Queen. Nog är det på tiden.  Ibland…
Screenshot
”Jag gjorde ett misstag – jag är ruinerad” – det var den korta kommentaren från champagneproducenten Didier Chopin när han…
Screenshot
Efter primörpresentationen av årgång 2024 i Bordeaux rapporteras om betydande prisnedgångar. Stämningen bland de stora handlarna i Europa är inte…
2 Svenskt vin – Tina och Sven-Eric+
Svensk vinindustri växer – om inte så det knakar så åtminstone så det bubblar i alltfler jästankar. Den första organisationen…
3 Batalla_del_Vino_titel
Ja, kanske inte direkt krig – det känns som fel ord i dessa tider. Men en rejäl kamp var det…