Vinvärlden 2025 kommer att utvecklas – liksom alla år tidigare – men nu efter pandemin är det tydligt vilka trender som har fastnat och som kommer att utvecklas och fördjupas under de närmaste åren.
Här är min tolkning utifrån några internationella trendanalyser.
1. Mer vitt vin i världen
Populariteten för vitt vin stiger för varje år. Idag är det fler som dricker vitt än rött vin globalt. Enligt OIV (International Organisation of Vine and Wine) står vitt vin för 43 procent av den globala konsumtionen idag. Mesta ökningen är i USA och bland yngre.
2. Miljövänlighet efterfrågas av allt fler
Med större medvetenhet blir etik och hållbarhet allt viktigare i valet av vin. Ekologiska, biodynamiska och veganska certifieringar blir mer efterfrågade.
3. Naturviner blir mainstream
Naturligt framställda viner utan tillsatser, ofta kallat non intervention wines, är inte längre en religiös övertygelse – där smak och doft var underordnat. Nu handlar det om att göra rena och tillgängliga viner utan konstigheter med modern teknik.
4. Lågalkohol-viner vinner vänner
Viner utan alkohol eller med begränsad volymprocent blir allt populärare av både hälso- och nykterhetsskäl. NOLO (NO or LOw alcohol) har blivit ett begrepp internationellt. Fler och bättre tekniker gör att smak och karaktär kan bibehållas.
5. Gamla druvor skapar nya stilar
Ofta okända inhemska druvsorter gör comeback när både vinmakare och konsumenter letar efter nya unika och autentiska upplevelser. Inte sällan har druvorna också egenskaper som gör dem mer tåliga mot klimatförändringar.
6. Det klassiska kommer tillbaka
Med ökat intresse för autencitet och trygghet vinner ofta de gamla klassiska regionerna över de mindre klassiska. Bra Bordeaux, Bourgogne, Rhône, Rioja, Toscana och Mosel är några exempel på vinnare i längden.
7. Vinvänner betalar mer för bättre vin
Allt eftersom lågpris-viner blir tekniskt sett bättre, men allt mer ointressanta, söker sig allt fler till prisnivåer där vinerna har ett tydligt ursprung när det gäller druva, växtplats och producent.
8. Varumärken blir viktigare
Varumärkeslojalitet växer i de flesta vinkategorier. Man kan lita på att ett ikoniskt namn på ett vin ett skapar en automatisk köptrohet.
9. Storytelling bygger intresse
Har man som producent ännu inte skapat ett ikoniskt varumärke blir det allt viktigare att bygga en story kring sitt vin. En bra historia kan skapas kring allt från vingården och familjen, till druva och produktionsmetod.
10. Vinerna kommer tala för sig själva
Konsumenter kommer att uppskatta mer avancerade smaker hos ett vin – utan att det måste förklaras. Vindrickarna kommer ha mer självförtroende att gilla ett vin utan att någon besserwisser måste förklara varför det är så gott.
Denna artikel är delvis baserad på en trendlista från Sommelier Business.