Första-aprilskämten lever vidare. Om än inte så ofta i nyhetsform. I dryckesbranschen finns det dock flera pålitliga och påhittiga skämtskapare. Det gillar vi.
Det blev några leenden så här inför påsken. Först ut var Vinoteket som lovade leverans av sina vinlådor med hjälp av drönare – och detta på momangen varhelst i Sverige man råkade befinna sig.
– Vi vill att fler ska kunna njuta av större vinupplevelser. Då får leveransen inte vara ett problem, säger Kristian på Vinoteket och understryker att om man vill ha en låda vin levererad till Kebnekajses topp så ska man få det.
Hos importören Handpicked Wines lockar man med världens största fottrampningsevent av druvor till kommande höst. Det hela presenteras som vintramparkurs och platsen är Storkyrkobadet i Gamla stan i Stockholm.
– Druvor från årets skörd i september ska expressfraktas från våra utvalda producenter i hjärtat av Toscana, meddelar Handpicked Wine och förklarar att det ska bli en klassisk Chiantiblandning med åttio procent sangiovese och resten den lokala druvan fogliatonda.
På Åbro Bryggeri i Vimmerby är det också event på gång. Där bjuder man in ölvänner till fridykning i de nya öltankarna. Med andra ord – inga lufttuber bara våtdräkt, snorkel, mask och fenor.
– Besökaren får en transparent inblick i hur öltillverkningen går till samtidigt som vi erbjuder ett minne för livet, säger Cornelia Dunge, marknadschef på Åbro Bryggeri.
De tillägger att ölet är alkoholfritt så att ingen blir berusad om de skulle få för sig att ta en klunk öl under dyket.
Mer alkoholfri öl: Poppels i Jonsered har köpt namnet till den lokala fotbollsarenan. Den ska nu heta Poppels Alkoholfri Arena. En nyhet är också att de ska finnas en öltapp vid varje hörnflagga så att publiken kan förse sig själv under matchen.
Poppels vill dock inte avslöja vad det kostade:
– Det handlar om en rejäl satsning, kanske inte så att det räcker till Mbappé eller ens Marcus Berg, men…en back eller två ska man nog kunna få loss.
På The Winery Hotel satsar man däremot på alkoholprocent. Deras nya vin ska heta Pro Mille 31,7 % – ett vin i takt med inflationen.
– Senaste räntehöjningen skapar oro hos befolkningen, förklarar man på hotellet och tillägger: nu ger vi tillbaka det som har tagits från oss svenskar, nu får du som kund värde för pengarna.