Egna varumärken är big business

Krönika

Blomsterfantasten Karl Fredrik har fem olika viner på Systembolaget. Jag tror han gillar rosé och bubbel eftersom de är vad fyra av fem är. Men jag är även övertygad om att han har tio gånger mer koll på blommor än vin. Men ändå handlar vi dessa kändisviner Varför?

Jag tror det handlar om att få lite extra närhet till dem. Vem vill inte mysa med en kändis därhemma? Kanske smutta lite på Jill Johnson? Enkelt – det är bara att köpa hem hennes röda boxvin Nashville Stories. Eller vill du gosa med Miss Li soffan? Lyssna då på låten ”Jag är komplicerad” till ett glas med hennes cava-bubbel Cava Complicado de Miss Li. 

Ja, nog kan allt detta tyckas lurigt. Men på något sätt litar vi på att kändisarna inte lurar oss.

För vinimportörerna är det big business. Det handlar om att äga sina varumärken. Kändisar är en del i detta, men framförallt handlar det om hundratals andra viner som fyller hyllorna på Systembolaget. Alla storsäljare är i princip egna varumärken. 

I detaljhandeln är detta redan stort – och blir allt större. Tänk bara på hur ofta du stöter på Ica, Coop eller Clas Ohlson på förpackningarna. För butikerna är egna varumärken ett sätt att tjäna ännu mer pengar då de inte har kostnader för mellanhänder.

För vinimportörerna är fördelarna ännu större. Det finns nämligen sällan avtal mellan vanliga producenter och importören. Allt bygger på ömsesidigt förtroende. Och just förtroendet kan vara nog så skört när producenten bara vill sälja mer och mer. Utan större förvarning kan en vinproducent byta importör.

Med egna varumärken behöver är det problemet borta. Ingen kan ta ifrån dig något du själv äger. 

Nu undrar du säkert varför Systembolaget tycker detta är bra och låter dessa varumärken fylla hyllorna. Systembolaget är ju inte Ica eller Clas Ohlson. Systembolaget ska ju vara märkesneutrala. 

Det är här det fiffiga beställningssortimentet kommer in – ett sortiment som Systembolaget inte styr över men som måste finnas bara för att de är ett monopol. Så här går det till: Importörer som vill få in sina egna vinvarumärken utan att Systembolaget frågar efter dem lägger bara in produkterna i beställningssortimentet. 

Därefter är det bara att skapa efterfrågan genom att betala tiotusentals kronor i marknadsföring. Är vinet rätt i målgruppen kommer det snart, och med automatik, in i butiksvärmen tack vare Systemets märkesneutrala algoritmer.

Mycket av detta är inte konstigt i andra branscher. Men med ett detaljhandelsmonopol som Systembolaget blir det både märkligt och orättvist.

Detta är en kortad version av en krönika som tidigare publicerats i Allt om Vin.


Fler nyheter

1 Gårdsförsäljning – Kullabergs -titel
Det blev en spännande väntan för de svenska gårdsproducenterna innan den 8 januari hade passerat. Det var nämligen den sista…
2 Årets Affärskrog-titel_Foto-Jesper Frisk
Det kan inte bli för många priser och galor i restaurangvärlden, tycker jag. Tyvärr har de flesta galor och priser…
Screenshot
Ett par nykomlingar som samsas med tre trotjänare på Systembolaget. Det finns anledning till att de tre hängt med så…
Screenshot
Oavsett om du går på vinkurs, har en vinklubb eller bara vill ha lite nöjesläsning för att bli bättre på…
5 Sotheby's vinbild - titel
Kan man göra auktionsfynd av vin? Nej, knappast – alla de förnämsta vinerna har idag en internationell marknad. Oavsett vilken…
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ingen tvekar längre om att det blir allt större problem med vinodlingarna i de allra sydligaste delarna i Europa. Nu…
Screenshot
Gott nytt år alla kära läsare. Ett nytt år har just börjat. Vilka nyheter i min värld av mat, krog…
1 Non-Alcoholic
Ett analysföretag i Kalifornien har gjort en omfattande studie av världsmarknaden för alkoholfria viner. Resultatet visar att intäkterna växer med…
2 Nobelfest - Stadshuset
Sverige hade inte varit Sverige om inte så många hade ondgjort sig över så mycket när det gäller Nobelfesten. Är…
Screenshot
Podcasten Vinskolan har verkligen varit populär 2024 – fler och fler lyssnar och uppskattar innehållet och pratet. Det tackar jag…