Egna varumärken är big business

Krönika

Blomsterfantasten Karl Fredrik har fem olika viner på Systembolaget. Jag tror han gillar rosé och bubbel eftersom de är vad fyra av fem är. Men jag är även övertygad om att han har tio gånger mer koll på blommor än vin. Men ändå handlar vi dessa kändisviner Varför?

Jag tror det handlar om att få lite extra närhet till dem. Vem vill inte mysa med en kändis därhemma? Kanske smutta lite på Jill Johnson? Enkelt – det är bara att köpa hem hennes röda boxvin Nashville Stories. Eller vill du gosa med Miss Li soffan? Lyssna då på låten ”Jag är komplicerad” till ett glas med hennes cava-bubbel Cava Complicado de Miss Li. 

Ja, nog kan allt detta tyckas lurigt. Men på något sätt litar vi på att kändisarna inte lurar oss.

För vinimportörerna är det big business. Det handlar om att äga sina varumärken. Kändisar är en del i detta, men framförallt handlar det om hundratals andra viner som fyller hyllorna på Systembolaget. Alla storsäljare är i princip egna varumärken. 

I detaljhandeln är detta redan stort – och blir allt större. Tänk bara på hur ofta du stöter på Ica, Coop eller Clas Ohlson på förpackningarna. För butikerna är egna varumärken ett sätt att tjäna ännu mer pengar då de inte har kostnader för mellanhänder.

För vinimportörerna är fördelarna ännu större. Det finns nämligen sällan avtal mellan vanliga producenter och importören. Allt bygger på ömsesidigt förtroende. Och just förtroendet kan vara nog så skört när producenten bara vill sälja mer och mer. Utan större förvarning kan en vinproducent byta importör.

Med egna varumärken behöver är det problemet borta. Ingen kan ta ifrån dig något du själv äger. 

Nu undrar du säkert varför Systembolaget tycker detta är bra och låter dessa varumärken fylla hyllorna. Systembolaget är ju inte Ica eller Clas Ohlson. Systembolaget ska ju vara märkesneutrala. 

Det är här det fiffiga beställningssortimentet kommer in – ett sortiment som Systembolaget inte styr över men som måste finnas bara för att de är ett monopol. Så här går det till: Importörer som vill få in sina egna vinvarumärken utan att Systembolaget frågar efter dem lägger bara in produkterna i beställningssortimentet. 

Därefter är det bara att skapa efterfrågan genom att betala tiotusentals kronor i marknadsföring. Är vinet rätt i målgruppen kommer det snart, och med automatik, in i butiksvärmen tack vare Systemets märkesneutrala algoritmer.

Mycket av detta är inte konstigt i andra branscher. Men med ett detaljhandelsmonopol som Systembolaget blir det både märkligt och orättvist.

Detta är en kortad version av en krönika som tidigare publicerats i Allt om Vin.


Fler nyheter

1 Magnus Nilsson- äpplegård Axeltorp
Kocklegenden Magnus Nilsson har köpt restaurang och pensionat Hjorten i Båstad. Affären hade inte ens avslutats innan ryktet spred sig….
2 Vinoteket går ihop med Winefinder
Överraskande för mig – men inte för dem själva. Ända sedan Winefinder, med hjälp av Vinoteket, vann en juridisk strid…
3 Fyr - Jacob Holmström
En av årets mest efterlängtade krogöppningar är nu ett faktum. På första parkett mot havet har Jacob Holmström öppnat sin…
4 Veckans Fem viner
Våren närmar sig – och med det ändrar vi våra vinpreferenser. Lite lättare och allt oftare vita. Här är fem…
5 Första april - Vinoteket
Det har blivit tradition att hitta på första-april-skämt i dryckesbranschen – åtminstone bland några av aktörerna. Här är några jag…
6 True Crime_Motbok titel
Ingen av oss som läser detta har väl erfarenhet av motboken – det system som styrde svenskarnas alkoholinköp fram till 1955….
1 Fumée Blanches-kopior-boxar.jåg
Det är tufft att etablera nya produkter på Systembolagets hyllor. Det gäller att sticka ut med lustig design, kändisar eller…
2 Alchemist_Exterior_Hero Space
Rasmus Munk, kökschef och delägare på danska restaurangen Alchemist, står inte still. Det snurrar ständigt något nytt kring denne dynamiske…
3 AOV-krönika om skräpviner
Här är en krönika om hur rena skräpviner kan vinna guld i vintävlingar.  Den har jag skrivit för Allt om…
4 Marco-Sanz_Richard-Sanz_Alejandra-Sanz
Vintips i samarbete med Ward Wines. Två skäl att inte missa vinet Menade Verdejo. Det ena: druvan Verdejo kommer snart…