Krönika
Blomsterfantasten Karl Fredrik har fem olika viner på Systembolaget. Jag tror han gillar rosé och bubbel eftersom de är vad fyra av fem är. Men jag är även övertygad om att han har tio gånger mer koll på blommor än vin. Men ändå handlar vi dessa kändisviner Varför?
Jag tror det handlar om att få lite extra närhet till dem. Vem vill inte mysa med en kändis därhemma? Kanske smutta lite på Jill Johnson? Enkelt – det är bara att köpa hem hennes röda boxvin Nashville Stories. Eller vill du gosa med Miss Li soffan? Lyssna då på låten ”Jag är komplicerad” till ett glas med hennes cava-bubbel Cava Complicado de Miss Li.
Ja, nog kan allt detta tyckas lurigt. Men på något sätt litar vi på att kändisarna inte lurar oss.
För vinimportörerna är det big business. Det handlar om att äga sina varumärken. Kändisar är en del i detta, men framförallt handlar det om hundratals andra viner som fyller hyllorna på Systembolaget. Alla storsäljare är i princip egna varumärken.
I detaljhandeln är detta redan stort – och blir allt större. Tänk bara på hur ofta du stöter på Ica, Coop eller Clas Ohlson på förpackningarna. För butikerna är egna varumärken ett sätt att tjäna ännu mer pengar då de inte har kostnader för mellanhänder.
För vinimportörerna är fördelarna ännu större. Det finns nämligen sällan avtal mellan vanliga producenter och importören. Allt bygger på ömsesidigt förtroende. Och just förtroendet kan vara nog så skört när producenten bara vill sälja mer och mer. Utan större förvarning kan en vinproducent byta importör.
Med egna varumärken behöver är det problemet borta. Ingen kan ta ifrån dig något du själv äger.
Nu undrar du säkert varför Systembolaget tycker detta är bra och låter dessa varumärken fylla hyllorna. Systembolaget är ju inte Ica eller Clas Ohlson. Systembolaget ska ju vara märkesneutrala.
Det är här det fiffiga beställningssortimentet kommer in – ett sortiment som Systembolaget inte styr över men som måste finnas bara för att de är ett monopol. Så här går det till: Importörer som vill få in sina egna vinvarumärken utan att Systembolaget frågar efter dem lägger bara in produkterna i beställningssortimentet.
Därefter är det bara att skapa efterfrågan genom att betala tiotusentals kronor i marknadsföring. Är vinet rätt i målgruppen kommer det snart, och med automatik, in i butiksvärmen tack vare Systemets märkesneutrala algoritmer.
Mycket av detta är inte konstigt i andra branscher. Men med ett detaljhandelsmonopol som Systembolaget blir det både märkligt och orättvist.
Detta är en kortad version av en krönika som tidigare publicerats i Allt om Vin.