En av de tydligaste trenderna i spritvärlden är att premiummärken ökar. Allt fler gillar att dricka mindre men dyrare och finare.
Det var inte länge sedan spriten som användes i barer till 99 procent var batterisprit – som det kallas. Det vill säga den sprit man tog när ingen specificerade sitt val. I denna ”batteriställning” fanns den enklaste men lönsammaste spriten antingen det var vodka, gin, whisky eller rom. Idag är folk mer kräsna och dessutom har det gått trender i speciella märken som bjuder på lite extra.
Just nu är gin den spritsort som ökar mest när det gäller premiummärken – se bild. Från 2016 fram till 2022 växte premiumsegmentet med sex procent medan standardgin bara ökade med två. För rom och vodka var det än tydligare eftersom standardspriten minskade i försäljning medan premiummärkena ökad med 1-2 procent.
Trenden lär inte avta allteftersom fler spritföretag ser nya nischer för lyxsprit där de kan ta bra betalt. Och med tanke på marginalerna i spritbranschen lär det vara lönsamma affärer.