Alla vet att musik påverkar vår sinnesstämning – oftast positivt. Det finns forskning som visar att ett vin smakar bättre till en viss sorts musik. Nu är frågan: kan musik även påverkan vilket vin vi köper?
Detta ville forskare vid University of Leicester ta reda på. Nu får vi tänka oss att detta inte är Sverige eftersom Systembolaget mig veterligen inte spelar musik. Engelsmännens ambition var dock att studera om köpbesluten påverkas av vilken musik som spelas i högtalarna. Är man till exempel mer benägen att köpa franska viner om det spelas fransk musik – eller blir det mer tyskt i varumärken om musiken är typiskt tysk?
Det låter som det är fritt fram för musikklichéer. Men trots mina dubier så lär resultatet ha varit övertygande. De dagar som fransk musik spelades låg försäljningen av franska viner på 77 procent – under tyska musikdagarna låg försäljningen av tyska viner på 73 procent – av totalen får man förmoda.
Jag kan ju gissa att kunder som inte gillar tysk eller fransk musik vände i dörren – men så tycks det inte ha varit. Sex av tio kunder märkte nämligen inte musiken. Och av de som noterade den sade nästan nio av tio att den inte påverkade deras köp.
Ett likande experiment gjordes lite längre tillbaka i USA. Där spelade man istället klassisk musik i ett stort antal olika vinbutiker under en tid för att se om köpmönstren förändrades. Och det gjorde det – kunderna började köpa dyrare viner. Forskarna menade att den klassiska musiken gjord butiken mer elegant och förnäm vilket lockade till köp av finare viner.
Tips till Systembolaget: klassisk musik vore kanske en bra idé så köper folk mindre men dyrare vin.
Eller: varför inte testa fram musik som hämmar köplusten? Och då mest för de som tänker handla mycket. I USA lär popmusik ha haft den inverkan, rapporterar Vinavisen.dk.