Frankrike har i princip förbud mot all alkoholreklam. Till skillnad från andra länder inom EU. Till och med Sverige är ovanligt liberalt i jämförelse. Detta kan nu drabba Dom Pérignon.
Högst troligt kommer inte Dom Pérignon kunna fortsätta visa upp sitt samarbete med megastjärnan Lady Gaga – åtminstone inte i Frankrike. Fast jag tror inte att någon av dem bryr sig.
Vad det handlar om? I Frankrike finns en sträng lag som ska förhindra all marknadsföring av alkoholprodukter. Bakom lagen finns stiftelsen Addictions France vars syfte är att minska missbruk och förbättra hälsan för fransmännen. Stiftelsen grundades redan i slutet på 1800-talet av bland annat Louis Pasteur.
Addictions France har nu stämt Dom Pérignon för att, som de anser, de gör otillbörlig reklam för sin produkter genom att berätta och visa bilder på sitt champagnesamarbete med Lady Gaga. Det hela kommer att avgöras nästa år, rapporterar franska Vitisphere.com.
Kan Addictions France vinna över champagnejätten? Ja, det menar de som har mer koll på detta än jag. För tio år sedan vann nämligen Addictions France över magasinet Paris Match som visat bilder på Scarlett Johansson med en flaska champagne i handen. Inte värre än så.
Varken Dom Pérignon eller Lady Gaga kommer att fälla tårar om Addictions France vinner. Det blir ju bra reklam ändå – till och med jag har ju skrivit om det.