De flesta inser säkert att ljudmiljön är viktig för att skapa rätt stämning. Det kan handla om allt från klädbutiker och finkrogar till mode- och designevent.
När det gäller vin har många musikvänner under åren lockats att göra låtlistor som passar till just deras favoritviner. Jag har själv gjort ett antal olika som underhållning vid framträdande. Jag minns bland annat Elvis Presleys Heartbrake Hotel till en krallig cab från Napa och en Veronica Maggio-låt till en sval albariño.

Det franska ljudlabbet Ircam Amplify är mer avancerade än så. De är nämligen helt specialiserade på att designa ljud som en upplevelse när man vill skapa speciella stämningar – som kan leda till större engagemang, och förstås försäljning. Bland deras kunder finns Christian Dior och parfymjätten l’Oréal.

Nu har de också gett sig på vin genom att tillsammans med sommelieren Thomas Hilbert designa ljud till olika vinstilar. Därefter lät de en testgrupp uppleva vinet och ljudet tillsammans. Resultatet ska utgöra en grund för olika specialdesignade ljud som kan användas för vinföretag när deras viner presenteras i olika sammanhang. Champagnehuset Krug är redan en av kunderna.
Låter det knepigt? Här kan du se en film om experimentet kallat Ring my Wine.
Om du vill höra vilka ljud som Ircam Amplify producerat kan du gå in på hemsidan och klicka på olika kunder för att höra ljudet som firman skapat speciellt för dem. Där finns bland annat ljud de gjort för just champagnehuset Krug.