Nu ska vi tillbaka till den gamla goda tiden

För tjugonde året i rad presenterar trendspanaren Lennart Wallander på Food & Friends sin årliga trendspaning om mat och dryck. I år handlar rapporten om hur alla kriser har påverkat oss. 

Så här skriver han bland annat i rapporten:

Vid nedgång i konjunkturen söker vi oss nostalgiskt tillbaka till innan krisens oro och kaos. Restaurangerna möter gästernas tunnare plånböcker och utvecklar tekniker för att både spara och tjäna pengar. Ökad osäkerhet gör även att vi sätter oss själva i första rummet och söker små glädjeämnen när vi inte har råd med stora.

Det är med kriser vi förnyar oss. När en ny konjunkturvåg kommer så åker gamla vanor ut och nya kan ta vid. Det som ligger på tallriken idag är inte möjligt att servera imorgon. Utan kriser skulle världen sakna behov av att komma vidare och stå betydligt mer stilla. Nedan kommer ett urval av trenderna inför 2024.

Här är ett urval trender i korthet. Vill du läsa rapporten i sin helhet finns den här.

Inhome crisis

Med de ekonomiska utmaningarna minskar värdet på vår mathandling och försäljningsutvecklingen 2022 gick faktiskt bakåt rensat för inflation. Detta är ett resultat av att vi oftare väljer handelns egna märkesvaror, handlar på kampanj och går över till billigare alternativ. 

AFH crisis

Restaurang-branschen är tillbaka på samma omsättning som innan corona men kostnaderna har rusat. Under det senaste året har Dagens Lunch till och med blivit billigare jämfört med mathandeln för det finns gränser på hur dyr en maträtt kan bli, vilket tär på restaurangernas marginaler. Detta har resulterat i att restauranger provar nya sätt att ta betalt av sina kunder. 

Deskilled kitchens

Utöver ekonomiska utmaningar är det även svårt för restauranger att få tag på kunnig personal. För att klara detta utökar restauranger samarbetet med sina leverantörer, tar in mer förberedda råvaror samt jobbar med en meny som är enklare för köken att laga. 

Flatbread är en av rätterna som passar bra i den nya magra restaurangkulturen. Foto Food & Friends.

Happy me mentality 

Under corona var vi tvungna att sätta gruppens behov före våra egna. Efter årens senaste kriser går vi i stället från laget till jaget och vi börjar utgå mer från oss själva och vår närmaste krets. Ett bra exempel är det ökande antalet exklusiva medlemsklubbar som öppnar runt om i världen och det ser man även i Stockholm med etableringen av välkända Soho House. 


Fler nyheter

1 Feskekörka
Vad vore Göteborg utan sin Feskekôrka? Den nationalromantiska byggnaden invigdes 1874 och har blivit ett landmärke i den fisktokiga staden….
2 Pluto-tv_svenska drycker_Joe+Maya
Den första juni är det världspremiär för Maya Samuelsson dryckesresa genom Sverige. Två dagar senare avhålls den största manifestation någonsin…
3 Palego-utsikt
Förra veckan öppnade ytterligare ett ställe ovanpå Gondolen: Pelago. En 800 kvadratmeter stor takrestaurang som lockar med både utsikt, en…
4 Gastronomipriset+
Svenska Gastronomipriset är ett speciellt pris i Sverige. Sedan 26 år arrangerar nämligen magasinet Restaurangvärlden denna omröstning där branschens olika…
5 Nils Molinder
Det finns några personer i gastronomivärlden jag beundrar: en av dem är Nisse Molinder. Det han inte vet om fisk,…
6 DRC_foto Sothebyts
Yngre generationer kanske dricker mindre, men dryckesauktionerna för vin och sprit frodas. Här är de senaste marknadsinsikterna från Sotheby’s årliga…
1 OIV-toppbild
Både konsumtionen och produktionen av vin i världen minskade kraftigt 2023 – jämfört med året innan. Ett glädjeämne kan vara att…
2 Slakthuset – översikt
Förra året anade många att något stort skulle hända på det gamla Slakthusområdet vid Globen i Stockholm. Då öppnade Adam…
3 Veckans Fem - rose+riesling
När sommaren närmar sig fyller jag gärna glasen med rosé – som de flesta andra. Men värmen och solen är…
4 Cider från Pomologik
Nu är det dags att uppmärksamma svensk cider. När Cider World 2024 genomfördes i Frankfurt kammade sörmländska Pomologik hem hela…