Nu ska vi tillbaka till den gamla goda tiden

För tjugonde året i rad presenterar trendspanaren Lennart Wallander på Food & Friends sin årliga trendspaning om mat och dryck. I år handlar rapporten om hur alla kriser har påverkat oss. 

Så här skriver han bland annat i rapporten:

Vid nedgång i konjunkturen söker vi oss nostalgiskt tillbaka till innan krisens oro och kaos. Restaurangerna möter gästernas tunnare plånböcker och utvecklar tekniker för att både spara och tjäna pengar. Ökad osäkerhet gör även att vi sätter oss själva i första rummet och söker små glädjeämnen när vi inte har råd med stora.

Det är med kriser vi förnyar oss. När en ny konjunkturvåg kommer så åker gamla vanor ut och nya kan ta vid. Det som ligger på tallriken idag är inte möjligt att servera imorgon. Utan kriser skulle världen sakna behov av att komma vidare och stå betydligt mer stilla. Nedan kommer ett urval av trenderna inför 2024.

Här är ett urval trender i korthet. Vill du läsa rapporten i sin helhet finns den här.

Inhome crisis

Med de ekonomiska utmaningarna minskar värdet på vår mathandling och försäljningsutvecklingen 2022 gick faktiskt bakåt rensat för inflation. Detta är ett resultat av att vi oftare väljer handelns egna märkesvaror, handlar på kampanj och går över till billigare alternativ. 

AFH crisis

Restaurang-branschen är tillbaka på samma omsättning som innan corona men kostnaderna har rusat. Under det senaste året har Dagens Lunch till och med blivit billigare jämfört med mathandeln för det finns gränser på hur dyr en maträtt kan bli, vilket tär på restaurangernas marginaler. Detta har resulterat i att restauranger provar nya sätt att ta betalt av sina kunder. 

Deskilled kitchens

Utöver ekonomiska utmaningar är det även svårt för restauranger att få tag på kunnig personal. För att klara detta utökar restauranger samarbetet med sina leverantörer, tar in mer förberedda råvaror samt jobbar med en meny som är enklare för köken att laga. 

Flatbread är en av rätterna som passar bra i den nya magra restaurangkulturen. Foto Food & Friends.

Happy me mentality 

Under corona var vi tvungna att sätta gruppens behov före våra egna. Efter årens senaste kriser går vi i stället från laget till jaget och vi börjar utgå mer från oss själva och vår närmaste krets. Ett bra exempel är det ökande antalet exklusiva medlemsklubbar som öppnar runt om i världen och det ser man även i Stockholm med etableringen av välkända Soho House. 


Fler nyheter

Screenshot
De flesta inser säkert att ljudmiljön är viktig för att skapa rätt stämning. Det kan handla om allt från klädbutiker…
Screenshot
Det blir lite upp-och-ner-vända världen när man analyserar försäljningen av vin som inte kommer i en 2- eller 3-litersbox. Framförallt…
3 Falskt som vin-titel
Vinjournalisten Andreas Grube gjorde succé förra året med en riktigt hårdkokt deckare i vinmiljö. Titeln på boken var  I Vinet…
Screenshot
Med lyckliga omständigheter, en genuin passion och en gnutta tur kan man komma långt. Ägarna är lika förvånade som jag…
5 Adam&Albin-titel
Den klassiska Birger Jarlspassagen i Stockholm får nytt liv när kockduon Adam Dahlberg och Albin Wessman expanderar sitt restaurangkoncept Misshumasshu….
TEMP_home_background
Nog finns det jazzklubbar med matservering. Men knappast stjärnkrogar med jazzartister på toppnivå. Nu är det dags – Epicurus har just…
2 Gårdsförsäljning - skylt cellar door
Det var ingen tvekan. När gårdsförsäljningen klubbades under onsdagen var det med stor marginal. Röstsiffrorna skrevs till 154 ja och…
Screenshot
Vintips i samarbete med Ward Wines Vinhuset Bolla var först med att buteljera amarone. När vinet visades upp i Milano…
4 OIV_Stats 2024 – titel
Vi dricker mindre vin i hela världen. En trend som pågått i flera decennier. Det hjälper inte att portugiserna konsumerar…
Screenshot
Årets Vinordic Wine Challenge är avklarad. Nära niohundra viner tävlande i 56 olika klasser bedömdes – från boxviner till lyxviner….