Nu ska vi tillbaka till den gamla goda tiden

För tjugonde året i rad presenterar trendspanaren Lennart Wallander på Food & Friends sin årliga trendspaning om mat och dryck. I år handlar rapporten om hur alla kriser har påverkat oss. 

Så här skriver han bland annat i rapporten:

Vid nedgång i konjunkturen söker vi oss nostalgiskt tillbaka till innan krisens oro och kaos. Restaurangerna möter gästernas tunnare plånböcker och utvecklar tekniker för att både spara och tjäna pengar. Ökad osäkerhet gör även att vi sätter oss själva i första rummet och söker små glädjeämnen när vi inte har råd med stora.

Det är med kriser vi förnyar oss. När en ny konjunkturvåg kommer så åker gamla vanor ut och nya kan ta vid. Det som ligger på tallriken idag är inte möjligt att servera imorgon. Utan kriser skulle världen sakna behov av att komma vidare och stå betydligt mer stilla. Nedan kommer ett urval av trenderna inför 2024.

Här är ett urval trender i korthet. Vill du läsa rapporten i sin helhet finns den här.

Inhome crisis

Med de ekonomiska utmaningarna minskar värdet på vår mathandling och försäljningsutvecklingen 2022 gick faktiskt bakåt rensat för inflation. Detta är ett resultat av att vi oftare väljer handelns egna märkesvaror, handlar på kampanj och går över till billigare alternativ. 

AFH crisis

Restaurang-branschen är tillbaka på samma omsättning som innan corona men kostnaderna har rusat. Under det senaste året har Dagens Lunch till och med blivit billigare jämfört med mathandeln för det finns gränser på hur dyr en maträtt kan bli, vilket tär på restaurangernas marginaler. Detta har resulterat i att restauranger provar nya sätt att ta betalt av sina kunder. 

Deskilled kitchens

Utöver ekonomiska utmaningar är det även svårt för restauranger att få tag på kunnig personal. För att klara detta utökar restauranger samarbetet med sina leverantörer, tar in mer förberedda råvaror samt jobbar med en meny som är enklare för köken att laga. 

Flatbread är en av rätterna som passar bra i den nya magra restaurangkulturen. Foto Food & Friends.

Happy me mentality 

Under corona var vi tvungna att sätta gruppens behov före våra egna. Efter årens senaste kriser går vi i stället från laget till jaget och vi börjar utgå mer från oss själva och vår närmaste krets. Ett bra exempel är det ökande antalet exklusiva medlemsklubbar som öppnar runt om i världen och det ser man även i Stockholm med etableringen av välkända Soho House. 


Fler nyheter

1 Gårdsförsäljning – Kullabergs -titel
Det blev en spännande väntan för de svenska gårdsproducenterna innan den 8 januari hade passerat. Det var nämligen den sista…
2 Årets Affärskrog-titel_Foto-Jesper Frisk
Det kan inte bli för många priser och galor i restaurangvärlden, tycker jag. Tyvärr har de flesta galor och priser…
Screenshot
Ett par nykomlingar som samsas med tre trotjänare på Systembolaget. Det finns anledning till att de tre hängt med så…
Screenshot
Oavsett om du går på vinkurs, har en vinklubb eller bara vill ha lite nöjesläsning för att bli bättre på…
5 Sotheby's vinbild - titel
Kan man göra auktionsfynd av vin? Nej, knappast – alla de förnämsta vinerna har idag en internationell marknad. Oavsett vilken…
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ingen tvekar längre om att det blir allt större problem med vinodlingarna i de allra sydligaste delarna i Europa. Nu…
Screenshot
Gott nytt år alla kära läsare. Ett nytt år har just börjat. Vilka nyheter i min värld av mat, krog…
1 Non-Alcoholic
Ett analysföretag i Kalifornien har gjort en omfattande studie av världsmarknaden för alkoholfria viner. Resultatet visar att intäkterna växer med…
2 Nobelfest - Stadshuset
Sverige hade inte varit Sverige om inte så många hade ondgjort sig över så mycket när det gäller Nobelfesten. Är…
Screenshot
Podcasten Vinskolan har verkligen varit populär 2024 – fler och fler lyssnar och uppskattar innehållet och pratet. Det tackar jag…