White Guide Global har fått nya ägare. Som en av grundarna år 2004 glädjer jag mig mycket åt detta. Åtgärden har blivit nödvändig då pandemin och huvudägarens frånfälle gjorde det svårt att fortsätta.
Den nya ägartrion består av Peter Kjellberg, med lång erfarenhet från internationell affärsutveckling inom bland annat Mercedes och Thule. Den andre i ägartrion heter Öjje Holt, entreprenör och grundare av det digitala livsstilsbolaget Acamp, medgrundare till Acast och med tidigare bakgrund på Spotify, Microsoft och Apple. Den tredje heter Per Spångberg och är bland annat grundare av Levels Group, Nordens ledande Venture Studio som bland annat är digital partner till Vogue Scandinavia.
Peter Kjellberg tar rollen som VD, Öjje Holt ansvarar för strategiska samarbeten och Per Spångberg blir blir Ordförande i bolaget.
De nya ägarna säger i ett pressmeddelande att de kommer att fortsätta utveckla verksamheten framåt och accelerera både den digitala och fysiska närvaron inom den nordiska gastronomin.
– Nordisk gastronomi skulle inte vara vad den är utan White Guide, säger Peter Kjellberg.
– Vi skall förvalta arvet genom att fortsätta vara oberoende, nyfikna och trovärdiga. Vi skall fortsätta tillföra kunskap och inspiration till matintresserade. För mig personligen är det här en livslång passion och en dröm som nu blir verklighet.
Den nya ägartrion kommer nu att sjösätta en affärsplan som de slipat på under en tid.
– Vi kommer vara noga med att bevara kärnan i det som har gjort White Guide till vad den är och står för idag, samtidigt som vi löpande genom innovation och nytänkande inför spännande förändringar, allt för att förbättra upplevelsen för våra användare och partners, förklarar Öjje Holt.
White Guide har varit en naturlig destination för matälskare i Norden sedan den första guiden utkom 2005. White Guide följer utvecklingen inom gastronomi och matkultur genom nyhetsbevakning, trendanalyser, guider och oberoende tester.