Norden tycks vara omåttligt intressant för internationella vänner av kulinariska krogbesök. Inte minst Köpenhamn hamnar ofta på gastronomivärldens kartor. Men även Stockholm tar för sig. Nu ska det tyska förlaget Falstaff lansera en nordisk restaurangguide.
I Tyskland, Schweiz och Österrike har förlaget Falstaff länge varit känt för sitt kvalitetsmagasin kring mat, dryck och resor. Nu satsar de på världsmarknaden genom nya internationella editioner av magasin, guider och webbplatser.
Nu är det alltså dags för Norden och Baltikum under varumärket Falstaff Nordic. Den första restaurangguiden för Falstaff Nordic & Baltics lanserades i Estland i november. Den fjärde mars är det Sveriges tur.
– Den svenska restaurangscenen är för närvarande en av de mest intressanta och lovande: innovativ, full av kreativitet och med ett starkt fokus på hållbarhet. Vi ser med glädje fram emot publiceringen av vår första svenska restaurangguide, säger Wolfgang Rosam, förläggare på Falstaff.
Vid lanseringen presenteras drygt hundra restauranger som alla har fått åttio poäng eller högre – vilket innebär en till fyra gafflar. De kriterier som bedöms är mat, dryck, service och atmosfär. I dryck ingår vinlista, alkoholfritt och även cocktails.
Chefredaktör för Falstaff Nordic i Skandinavien är Tove Oskarsson Henckel, en av vår ledande krogskribenter och även utgivare av magasinet Gastronaut.
Här kan du läsa mer om Falstaff internationella magasin och guider.