Jag gillar forskning som sätter fingret på viktiga saker. Som detta exempel med att ljudvolym påverkar upplevelsen av ett vin. Det kan låta konstigt – men min favoritpsykolog Charles Spence har tagit på reda på sanningen.
Du läste säkert nyligen om det så kallade Ig Nobel Prize. Ett alternativt nobelpris som ges till forskning som först får oss att skratta – men där skrattet snart övergår till eftertanke. Detta pris har naturligtvis Charles Spence fått. Han fick det för att ”elektroniskt ha modifierat ljudet av ett Pringleschips så att chipsätaren tror att chipset är frasigare och färskare än det är”.
Hans ljud- och vinforskning är än mer omfattande. Påverkar till exempel olika typer av musik vår upplevelse av vinet? Svaret är ja. Charles Spence kom fram till att klassisk musik på en restaurang får oss att spendera mer på pengar på vinet – än om det spelades pop och rock.
När det gäller ljudvolymen har Charles Spence klarlagt att hög volym på restaurangen dämpar förmågan att uppleva smak och doft. Låter rimligt – hög störig musik kan nog få vem som helst att bli okoncentrerad. Som gammal restaurangtestare är jag helt medveten om detta. Extra störigt blev det när kockarnas hårdrock strömmade ut från köksregionen.
Intressant nog finns det faktiskt en liten koppling mellan näsan och hörselgången. Vad den har för betydelse vet man inte. Men om du undrar om man kan lukta med öronen så är svaret: nej.
Titelfoto: Austin-Neill, unsplash