Mycket börjar bli sig likt igen. Den enorma vinmässan i Düsseldorf, ProWein, är just avslutad efter två år av inställda och uppskjutna mässor.
Mässan pågick i tretton hallar med en total utställningsyta på 70 000 kvadratmeter – något mindre än tidigare. Men med tanke på att det också var färre utställare, 5 700 jämfört med 6 900 innan pandemin, kunde hela mässan göras luftigare med bredare gångar. Utställarna kom från hela 62 länder.
Antalet besökare minskade drastiskt. 2019 besöktes ProWein av 61 500 personer – i år kom 38 000 besökare från 145 länder. En förklaring är att det på grund av pandeminregler kom få besökare från Asien. Även engelsmännen var få – vilket berodde på att ProWein hade tagit en helg då det var planerat med vinmässa i London. (Uteblivandet var en protest, menade många.)
Enligt mässledningen var dock branschfolket nöjda då det blev mycket affärer gjorda. Och det är ju det det handlar om under vinmässa.
Om man inte är journalist, som jag. Vi journalister får istället lära oss mer om vad som är på gång i vinvärlden. Vilket jag kommer att rapportera om framöver.