Enligt preliminära uppgifter från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) sjönk alkoholkonsumtionen med 2,3 procent under 2024 jämfört med 2023 – mätt i ren alkohol. Något att fundera över när det diskuteras alkoholkonsumtion i Sverige.
Vad beror det på? Både minskade köp på Systembolaget och inom internethandeln, enligt CAN.
– Mycket handlar om minskad internethandel, vid sidan av Systembolaget, men också minskat köp av smuggel-alkohol, säger Björn Trolldal, utredare och forskare på CAN.
Även Systembolagets försäljning minskade något, men den är fortfarande större än före pandemin.
– Den minskade konsumtionen är en fortsättning på en långsiktig trend, men den sämre ekonomin har säkert också spelat in, anser Björn Trolldal.
För egen del vill jag nog påstå att ändrade alkoholvanor bland yngre och att alkoholfritt fått en stor acceptans också spelar in.
Här nedan redovisas den totala alkoholkonsumtionen uppdelad på olika källors andelar under 2024, i ren alkohol per invånare 15 år och äldre.
Källa och andel av alkoholkonsumtionen 2024
Systembolaget = 72 procent
Restauranger = 12 procent
Resandeinförsel = 7 procent
Folkölsförsäljning = 4 procent
Hemtillverkning = 2 procent
Köp av smugglad alkohol = 2 procent
Internethandel = 1 procent (Systembolagets onlineförsäljning ingår inte)