Kan världens bästa sportbilar kombineras med vinodling? Ja, tydligen. I år har Koenigseggs vinföretag Halldora Wines gjort sina första testviner.
Jag måste tillstå att jag blev något förvånad när jag för tre år sedan fick höra att bilföretaget Koenigsegg i Ängelholm hade planterat tjugo hektar vingårdar. Bara sådär plötsligt, verkade det som. Det handlar om två vingårdar om vardera cirka tio hektar – den ena vid Lervikshamn och den andra vid Barkåkra Kyrka – helt nära landningsbanan på Ängelholms Flygplats där bilfabriken ligger. Vid kyrkan ligger nu också det splitter nya vineriet.

Sedan jag fick höra om planteringen har jag haft en hel del kontakt med Koenigsegg om planerna – i synnerhet Halldora von Koenigsegg som är den som ska driva vinsatsningen och också fått ge namn åt det hela. Och jag kan lova att hela satsningen är mycket seriös. När jag intervjuade henne nyligen för Allt om Vins räkning ställde jag förstås frågan om det finns likheter med att bygga bilar och att producera vin? Halldora menade att det fanns många:
– I bägge fallen handlar det om att bryta ny mark, trotsa normer och vara noga med detaljerna. Det handlar också mycket om att verka lokalt och gräva där man står, samt bidra till bygden. Det är det som är mycket av känslan i vinprojektet, förklarade Halldora von Koenigsegg i intervjun.
Halldora underströk dock att inga viner kommer att bli kommersiella i år. ”Vi har en hel del jobb kvar i både vingårdar och i vineri.”
Jag kan nu konstatera att det jäser och bubblar lite överallt i nordvästra Skåne. Själv håller jag mycket till på Kullahalvön där de två största vingårdarna finns: Arilds vingård och Kullabergs Vingård. På Bjärehalvön finns flera stora satsningar bland annat Thora Vingård och Ljungbyholm. Och fler är på gång.
Titelbild: Halldora von Koenigsegg i vingården vid Barkåkra Kyrka på Bjärehalvön. Foto: Mikael Mölstad











