Är det någon slags naturlag som gör att vi måste leva med ett systembolagsmonopol? Är vi svenskar verkligen oförmögna att sköta oss utan att staten bestämmer hur, var och när vi handlar alkohol? Mitt svar är nej.
Krönika från SvD den 23 juli 2021
Hur har det blivit så här? Låt mig backa bandet. Vi svenskar har under långa tider haft ett komplicerat förhållande till berusning. Har det kanske med kylan att göra eller beror det på vårt lutherska arv med nyktert vardagsslit och efterlängtad helgfylla? Eller är det så enkelt som att vi inte producerat druvvin i Sverige förrän nu?
Under 1900-talets början blev statens lösning förstatligande. 1922 var det till och med nära att vi fick alkoholförbud. Istället fick vi ett Systembolag och den märkligaste av hybrider: motboken. Denna statliga tilldelningskontroll skulle minsann lära folk alkoholvett. När den avskaffades 1955 skapades istället dagens Systembolag. Nu skulle svenskarna istället med lock och pock gå från brännvin till druvvin. En noga uttänkt plan som blev mycket framgångsrik.
Men förmynderiet bestod. Inte minst tack vare den märkliga uppfinningen kallad ”totalkonsumtionsmodellen” som slog fast att ”Ju mindre alkohol ett samhälle dricker totalt – desto färre alkoholskador”. Denna dogm älskades av politikerna. Styrmedlen var pris och tillgång. 1995 förändrades allt när vi gick med i EU. Nu skulle vi bli en del av Europa. Med nöd och näppe fick vi behålla Systembolagets detaljhandelsmonopol med hänvisning till folkhälsan.
Återigen hävdades att monopolet krävdes för att reglera pris och tillgång för folkhälsan – vilket visade sig vara omöjligt. I teorin skulle då alkoholkonsumtion och alkoholskador öka – men det skedde inte. Totalkonsumtionsmodellen var död. Det märkliga är dock att den fortfarande lever inom Systembolaget och allierade politiker. Detta som ett grundargument för att monopolet ska behållas. Nu har det gått mer än 25 år sedan EU-inträdet. Vår omvärld har förändrats helt – men vår alkoholpolitik är densamma.
Systembolaget försvarar sin ensamrätt med näbbar och klor. Likt en myndighet sköter de inte bara detaljhandel med alkohol – de styr även över alkoholforskning, statistik och debatt. Ofta med ytterst tveksam vetenskaplig kvalitet. Allt med ägaren statens goda minne. Jag kan inte begripa hur denna statliga koloss kan få fortsätta i samma form trots att de även haft grava problem med allt från mutskandaler till systemutnyttjande.
Stora internationella vinföretag och allt mäktigare importörer vet idag hur man rundar inköpssystemet genom att betala in sig på Systembolagets hyllor med hjälp av stora marknadsföringspengar. Kapitalism möter statsmonopol. Belöningen är enorm. Jag kan lova att det som SvD rapporterat om bara är toppen av ett isberg. Som konsument märker du inget av detta eftersom Systembolaget är sensationellt skickliga på att bygga sitt varumärke. Sällan har en svensk butikskedja lagt ner så mycket energi på att göra sig attraktiv för sina kunder.
Jag menar att det nu är akut för Systembolaget att anpassas till verkligheten – kanske till och med konkurrensutsättas. Och glöm inte att vi nu även gör druvvin i Sverige. Brännvinsbältet finns inte längre.