Systembolaget fyller 70 år. Det var alltså 1955 som det nuvarande statliga bolaget grundades. Imponerande att detta butiksmonopol fortfarande finns kvar med tanke på den omfattande samhällsutveckling som skett under alla dessa år.
Sjuttio år har gått, men inget stort firande, vad jag märkt i alla fall. Dock bjöd Systembolagets sortimentschef Ulf Sjödin in vinjournalister till en presentation av hur sortimentet utvecklats. Det är intressant och speglar i viss mån samhällsutvecklingen. I alla fall hur våra dryckesmönster har förändrats.
Under åren har synen på alkoholdrycker förändrats i de flesta avseenden – både genom propaganda och yttre omständigheter. En stor omständighet var att vi gick med i EU 1995. Då tvingades tre monopol bort: import, distribution och produktion. Men ett blev kvar: Systembolagets butiksmonopol. De klarade denna stresstest liksom även den omfattande korruption som uppdagades i början av 2000-talet.
Fascinerande hur Systembolaget följt med tiden. Under sjuttio år har de till exempel gått från trånga butiker på bakgator med gardiner för fönstren till dagens stora ljusa trevliga lokaler i bästa försäljningsläge – från 1960-talets obefintliga service, ofta fylld med misstänksamhet och allmän otrevlighet, till dagens genomarbetade serviceattityd, där man hälsas välkommen i entrén och får ett glatt ”ha en trevlig dag” när man betalat i kassan.
Trender just nu
Sortimentschef Ulf Sjödin visade också på vilka trender som pågår just nu.
• Större utbud av tillfälligt sortiment
• Krav på ökad bredd när pålästa kunder efterfrågar fler ursprung och druvsorter
• Blanddrycker ökar i popularitet
• Rött vin minskar globalt
• Hemmabaren blir allt viktigare
• Alkoholfritt ökar överlag
Utveckling av sortimentet
Här är fyra grafer som jag tycker är superintressanta. De visar i högsta grad hur vi har anpassat våra dryckesmönster under alla år med Systembolaget – och även tidigare.

Första grafen visar försäljningen av öl, vin och sprit i Sverige sedan 1861. Där ser man med tydlighet hur spritförsäljningen minskat och vinet tagit över sedan dagens Systembolag bildades 1955.

Andra grafen är både färggrann och intressant. Där ser man i synnerhet att Italien tagit över svenska marknaden på bekostnad av främst Frankrike – men också att Spanien hade en storhetstid på 1990-talet (25% av marknaden) för att gå tillbaka och sedan återhämta sig. Tyskland har haft en liknande utveckling.

Tredje grafen visar hur försäljningsvolymen förändrats i de olika dryckeskategorierna. Stor ökning för rosé och mousserande. Rött vin tappar medan vita viner säljer mer.











